Aankondiging: Idealen Delen

13 maart 2017

Door Vice Versa

Vanaf vandaag (13 maart) slaan Vice Versa en de Leprastichting de handen ineen voor een bijzonder journalistiek project over Idealen Delen. Drie weken lang publiceren we inspirerende verhalen over wat mensen drijft, maar ook over hoe ontwikkelingsorganisaties anders kunnen communiceren om de maatschappelijke relevantie van hun werk beter over het voetlicht te brengen.

Nepal idealen delenJan van Berkel is een man met een missie. De voorzitter van Goede Doelen Nederland -de brancheorganisatie van 130 erkende goede doelen in Nederland- en directeur van de Leprastichting vindt dat de profilering van goede doelen naar buiten toe radicaal anders moet om een imago te krijgen dat meer recht doet aan het werk van de organisaties. Hij vindt dat goede doelenorganisaties weer een beweging moet worden van mensen met wie je een ideaal deelt: met wie je onrecht aanpakt. ‘We zijn delers van idealen en werken in opdracht van onze donateurs aan oplossingen. Kijk eens concreet naar het werk van Nederlandse ngo’s, naar wat ze doen en welke oplossingen ze bieden. Dan zie je een enorme meerwaarde als het gaat om het bestrijden van armoede en onrecht wereldwijd. Die maatschappelijke betekenis zou veel prominenter aanwezig moeten zijn in het imago van de sector dan de incidenten. We slagen er als sector onvolledig in om oplossingen over de bühne te brengen en vertellen een te technisch verhaal.

Van Berkel onderscheidt binnen het werkveld de voorkant en de achterkant van het borduurwerk. ‘De sector is de afgelopen jaren in een streven naar professionalisering en optimale bedrijfsvoering vooral bezig geweest met de achterkant van het borduurwerk. Met transparantie, codes, keurmerken en noem maar op. Natuurlijk moet die achterkant op orde zijn, dat is vanzelfsprekend. Maar het is een noodzakelijke randvoorwaarde en niet meer dan dat. Op het feit dat je transparant bent bindt en boei je geen nieuwe donateurs. De sector lijkt vergeten dat het moet gaan om de voorkant.

De voorkant is datgene wat je als goede doelenorganisaties maatschappelijk toevoegt. Van Berkel: ‘Gedreven door gedeelde idealen komen we vaak tot innovatieve oplossingen, die een enorme maatschappelijke meerwaarde hebben. Dat is wat mensen verbindt: idealen en echte oplossingen die idealen werkelijkheid maken. Op het terrein van natuur, zorg, naastenliefde, solidariteit. Dan gaat het om miljoenen mensen in Nederland die als vrijwilliger actief zijn, donateur zijn of in een goede doelenloterij meespelen. Het zijn niet allemaal activisten, maar ze vinden het wel belangrijk genoeg om met geld en tijd bij te dragen aan een betere samenleving. Zo dragen goede doelen wezenlijk bij aan het cement in de samenleving.

Verassende interviews en blogs

Het complete interview met Jan van Berkel komt vanmiddag op de website van Vice Versa. Wat kun je verder nog allemaal verwachten?

• Een aantal verrassende dubbelinterviews met bijzondere mensen die over hun idealen vertellen. Met onder andere; Jan Terlouw (schrijver en oud-politicus) en Liset Meddens (klimaatactiviste en coördinator van Nederland Fossielvrij); Dolf Jansen (cabaretier) en Huub Stapel (acteur) over hun actieve betrokkenheid bij ontwikkelingssamenwerking; en Anna van Puijenbroek (Koninklijke Van Puijenbroek Textiel) en Marina Diboma (Netherlands African Business Council) over maarschappelijke idealen binnen het ondernemerschap.
  • Blogs van bekende en minder bekende mensen uit de ontwikkelingssector over wat hun diepste drijfveren zijn en hoe ze die op de werkvloer in de praktijk proberen te brengen. Met onder andere Danielle Hirsch, Bart Romijn, Dicky Nieuwenhuis, Andhika Rutten, Evelien van Egmond en Betteke de Gaay Fortman.
  • Korte interviews met verrassende idealisten die op een hele praktische wijze invulling geven aan hun idealisme.

Wilt u ook uw ideaal met ons delen? Laat het Vice Versa weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dossier: Idealen Delen

Idealen Delen is een online debat van de Leprastichting en Vice Versa. Drie weken lang publiceren we inspirerende verhalen over wat mensen drijft, maar ook hoe ontwikkelingsorganisaties anders kunnen communiceren om de maatschappelijke relevantie van hun werk beter over het voetlicht te brengen. Jan van Berkel, voorzitter van Goede Doelen Nederland -de brancheorganisatie van 130 erkende goede doelen in Nederland- en directeur van de Leprastichting: 'De Goede doelensector moet weer een beweging moet worden van mensen met wie je een ideaal deelt: met wie je onrecht aanpakt. Gedreven door gedeelde idealen komen we vaak tot innovatieve oplossingen, die een enorme maatschappelijke meerwaarde hebben. Dat is wat mensen verbindt: idealen en echte oplossingen die idealen werkelijkheid maken.' Wilt u ook uw ideaal met ons delen? Laat het ons dan weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Artikelen in dit dossier

• Streven naar excellentie >>
  • De idealen van Vivian Velema-Andyka >>
  • Gelijke Waarde >>