“Ik was nog heel jong toen ik voor het eerst over lepra hoorde, via de verhalen over pater Damiaan. Die zal ik nooit vergeten. Daarom zet ik me graag in voor de Leprastichting. Daar hoef ik niets voor te hebben.

Ik was nog heel jong toen ik voor het eerst verhalen over lepra hoorde. Die zal ik nooit vergeten

Voor de Leprastichting reisde ik af naar India, het land met de meeste leprapatiënten ter wereld. Mensen met lepra hebben het zwaar in India. Ze worden gediscrimineerd en vaak weggestopt in leprakolonies. Ook voor hun kinderen is het leven heftig. Ze krijgen weinig kansen, ook al hebben ze vaak zelf niet eens lepra. Kind zijn van een leprapatiënt is hier een schande.”

Bimla samen met haar dochter

De Leprastichting wil deze kinderen graag weer een eerlijke toekomst geven. In India heeft Huub deze kinderen persoonlijk ontmoet maar ook hun ouders die vaak lijden door verminkingen en handicaps als gevolg van lepra. Als leprapatiënten hun wonden goed verzorgen zijn verminkingen te voorkomen.

Huub ontmoette in India dokter Batacharya. Dokter Batacharya vertelt dat leprapatiënten worden getraind hoe ze hun wonden het beste kunnen verzorgen. Ook helpt de Leprastichting hen met onderwijs en microkredieten. Zo kunnen zij ondanks hun ziekte weer een bestaan opbouwen.

Bekijk hier het filmpje van deze bijzondere ontmoeting tussen Huub en dokter Batacharya.