SkinApp bereikt derde plaats bij The Spindle Innovation Awards 2017

De Leprastichting heeft de derde plaats bereikt bij The Spindle Innovation Awards 2017 met het project SkinApp. De Award is een prijs voor het beste innovatieve idee van 2017 in internationale ontwikkeling. De stichting pitchte het project tijdens het Partos Innovatiefestival op donderdag 12 oktober jongstleden.

De SkinApp is een mobiele applicatie die gezondheidsmedewerkers in ontwikkelingslanden ondersteunt in het herkennen en behandelen van veelvoorkomende huidziekten, tropische ziekten met huidsymptomen en HIV-gerelateerde huidziekten. Uit studies is gebleken dat gezondheidsmedewerkers onvoldoende kennis en ervaring met huidziekten hebben om een juiste diagnose te kunnen stellen.

Gebruiksvriendelijke app voor huidziekten in ontwikkelingslanden
Met behulp van een lichaamskaart, een lijst met symptomen, en foto’s helpt de SkinApp tot het komen van een diagnose en behandeling. Uit een eerdere teststudie in Mozambique is gebleken dat gezondheidsmedewerkers het een gebruiksvriendelijke app vinden waarbij hun kennis van huidziekten wordt vergroot. De uitdaging is nu om de SkinApp verder te verspreiden onder de gezondheidsmedewerkers in andere Afrikaanse landen, Azië en Latijns-Amerika.

Blijven innoveren
Deze zomer participeerde de Leprastichting met de SkinApp in de Partos’ Spindle Innovation Awards en de daarbij behorende Spindle Summer Labs. Partos vormt met meer dan honderd Nederlandse ontwikkelingsorganisaties een groot samenwerkingsverband. Zij verbindt en versterkt haar leden om effectiever en impactvoller te kunnen werken aan een rechtvaardige en duurzame wereld voor iedereen. Doordat ontwikkelingssamenwerking flink in beweging is, wordt er van ontwikkelingsorganisaties verwacht dat zij zich voortdurend innoveren en inspelen op de veranderende omstandigheden. Met het opzetten van The Spindle heeft Partos als uiteindelijk doel om een sterker maatschappelijk middenveld te creëren. The Spindle, een off- en online community, richt zich op belangrijke thema’s, faciliteert ontmoetingen en samenwerkingen, ontwikkelt pilots en prototypes, en breidt uit met innovaties die succesvol blijken.

Beste idee
Elk jaar reikt de Spindle de ‘Innovation Award for Best Idea’ uit. Uit de 22 inzending worden tien ideeën gekozen die mee mogen doen met de Spinde Summer (Innovation) Labs. Gedurende deze labs, waar het concept Design Thinking als een probleemoplossend proces centraal staat, worden de ideeën uitgewerkt tot prototypes. Met de SkinApp deed de Leprastichting mee aan deze labs en hebben we met behulp van instrumenten en innovatie-experts een opschalings- en verspreidingsmodel ontwikkelt. Het model pitchten we op het Partos Innovatiefestival. We eindigden op de derde plaats en wonnen daarmee €1.000.