Mensen met lepra worden nog steeds veel gediscrimineerd in het land. Door meer voorlichting over de ziekte hoopt de Leprastichting de discriminatie flink te verminderen. In Indonesië zijn er jaarlijks nog steeds 16.000 nieuwe gevallen van lepra. Daarmee staat het land wereldwijd op de derde plek qua aantallen lepra-diagnoses. 9% hiervan is nog maar een kind. Ook zij hebben vrijwel dagelijks te maken met discriminatie en uitsluiting.

Workshop voor journalisten
Nu de toegang tot internet en social media voor de inwoners van Indonesië het afgelopen jaar flink is toegenomen, biedt een grootschalige voorlichtingscampagne veel kansen om discriminatie van leprapatiënten verminderen. Een belangrijke speler in de campagne is de media. Door speciale workshops te organiseren voor journalisten en influencers, vergroten we hun kennis over lepra en kunnen zij de juiste feiten onder de aandacht brengen van hun publiek.

Interactieve radio-uitzendingen
Daarnaast maken we maandelijks interactieve radio-uitzendingen. In deze radio-uitzendingen vertellen deskundigen over diverse aspecten van lepra en komen er voormalig leprapatiënten aan het woord om hun ervaringen te delen. Mensen kunnen tijdens de uitzending direct reageren of vragen stellen via hun mobiele telefoon en social media.
Ook een ontwerpwedstrijd via social media maakt deel uit van de campagne. Zo dagen we mensen uit om zelf voorlichtingsmaterialen over lepra te maken, zoals posters, artikelen en korte video’s, die vervolgens door een jury beoordeeld worden.

Concrete resultaten
Het SUKA voorlichtingsproject is nu 5 maanden geleden gestart en er zijn tot dusver al mooie resultaten geboekt; veel betrokken luisteraars, mooie voorlichtingsmateralen en een groot aantal nieuwsartikelen over lepra. Het project loopt nog tot eind 2022. Tot die tijd blijven we nieuwe voorlichtingsactiviteiten ontwikkelen en organiseren. Ook onderzoeken we of mensen daadwerkelijk meer kennis hebben gekregen over lepra en in hoeverre dit helpt om discriminatie te verminderen. Want dat is uiteindelijk het doel dat we samen willen bereiken; een einde aan discriminatie van mensen met lepra in Indonesië.

Resultaten (april-augustus 2021):
Aantal radio-uitzendingen: 5