India

Ramkripal en Yusuf zijn allebei getroffen door lepra waardoor ze niet goed in het levensonderhoud van hun gezin kunnen voorzien. Ramkripal: “Wij verdienen de kost met bedelen. Dat levert niet veel op en het wordt steeds moeilijker om voor ons gezin te zorgen. Onze dochters dreigden van school te moeten gaan zodat zij ons konden helpen om aan geld te komen.”

Kinderarbeid is geen uitzondering in leprakolonies door de vaak slechte sociaaleconomische omstandigheden. Zo dreigen nieuwe generaties van school te moeten om hun families te helpen in het levensonderhoud. Ook al is openbaar onderwijs gratis, de kosten voor inschrijfgeld, een schooluniform en boeken zijn voor arme gezinnen vaak niet op te brengen. Samen met de gezondheidswerkers van de Netaji kolonie (West-Bengalen), zagen de medewerkers van de Leprastichting de groeiende behoefte aan onderwijssteun. Gesprekken met ouders gaven aan dat veel kinderen geen toekomstperspectief hadden.

Yusuf: “Er is veel behoefte aan schoolgeld, schoolkleding en schrijfgerei. De Leprastichting hielp ons hierbij. Ook huurden zij een onderwijzer in om bijlessen te geven aan de kinderen die een achterstand hadden. Wij zijn enorm dankbaar. Dankzij steun van de Leprastichting zijn niet alleen Mithu en Masooma maar veel kinderen binnen de kolonie geholpen.”