Het zelf leren verzorgen van de wonden kan verdere verminking voorkomen en zelfredzaamheid is belangrijk om stap voor stap weer deel te gaan nemen aan de maatschappij. De saamhorigheid in een zelfzorggroep geeft de deelnemers veel steun. In India zijn inmiddels 61 zelfzorgroepen opgericht, 39 groepen in 2019 en 22 groepen in 2020.

Doel van het project

In zes districten in Bihar en Uttar Pradesh is in 2019 een zelfzorgproject gestart.  In India komen in deze deelstaten lepra en lymfatische filariasis (ook wel olifantsziekte genoemd) het meeste voor. Het doel van dit nieuwe project is om de gezondheid van mensen, die door deze ziektes geraakt zijn, te verbeteren en te voorkomen dat verminkingen en handicaps verergeren.

Het zelf leren verzorgen van wonden kan verdere verminking voorkomen

Preventie

In de zes districten krijgen circa 4000 patiënten voorlichting hoe ze het beste hun wonden en handicaps kunnen verzorgen. Ook krijgen ze ondersteunende hulpmiddelen om hun gevoelloze en aangetaste handen, ogen en voeten te beschermen.

Update (februari 2021)
Tot nu toe zijn er 61 zelfzorggroepen opgericht en zijn er 28 patiënten doorverwezen en ook geholpen met reconstructieve chirurgie.

De wereldwijde uitbraak van Covid-19 en de daarmee gepaard gaande lockdowns zorgden ervoor dat het niet mogelijk was voor de groepen om fysiek bij elkaar te komen. Toch is het gelukt om met 659 leden van deze groepen contact te houden en hen op afstand te begeleiden, middels (video)bellen. Helaas heeft het project door de Corona pandemie wel een vertraging opgelopen van een half jaar. Zodra de omstandigheden het weer toelaten, gaan we weer verder met het geven van voorlichting en het oprichten en begeleiden van zelfzorggroepen.

Uitbreiden van het aantal zorgverleners

Dankzij het project wordt het aantal zorgverleners uitgebreid. Zij zorgen er immers voor dat de bekendheid met de ziektes wordt verbeterd zodat vroege opsporing mogelijk wordt en handicaps kunnen worden voorkomen.

Kennis waarborgen

Kennis vastleggen en doorgeven is erg belangrijk. Daarom wordt vanuit het project een netwerk van trainers opgebouwd dat patiënten kan onderwijzen op zelfzorg. De eerste training aan een enthousiaste groep van hulpverleners startte april dit jaar in Bihar.

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door Stichting Medische Missie Zusters.