Arts Fabiana geeft een man met lepra uitleg over zelfzorg
Arts Fabiana Amorim de Oliveira
Een man met lepra verzorgt zijn handen in een waterteiltje

Ik zie het verborgen leed waar veel leprapatiënten mee leven

Lepra-arts Fabiana Amorim de Oliveira

Met meer dan twaalf nieuwe leprapatiënten per 100.000 inwoners was Brazilië in 2017 het op één na zwaarst door lepra getroffen land onder de grotere landen. Wij binden de strijd aan met lepra vanuit een holistische benadering: in zelfzorggroepen leren patiënten hun wonden en verminkingen te behandelen, gaan zij uitsluiting tegen door een nieuw netwerk op te bouwen en worden ze geholpen om een inkomen te verwerven.

Al sinds 1994 werkt de Leprastichting samen met de Braziliaanse overheid. Sinds 2011 heeft de Leprastichting ook een eigen kantoor in het land. Sinds 2016 zijn er in totaal 58 projecten gefinancierd op plekken waar lepra het vaakst voorkomt. Zo werden meer dan 52.000 mensen bereikt die te maken hebben met lepra: patiënten, hun families, hun gemeenschappen en zorgverleners.

Help mee aan een Brazilië zonder lepra

Iedereen kan meehelpen in de strijd tegen lepra. Want elke donatie maakt écht een verschil. Helpt u ook mee?

Wat hebben we bereikt in Brazilië?

Onze behaalde resultaten van het afgelopen jaar

Nieuwe leprapatiënten opgespoord en behandeld

Door lepra getroffen personen gingen er financieel en sociaal op vooruit

Directe contacten van nieuwe leprapatiënten werden preventief behandeld

Gezondheidsmedewerkers en lokale vrijwilligers getraind

Bekijk alles
Miguel uit Brazilie heeft door lepra donkere vlekken in zijn gezicht

Stop leprabesmetting!

Met ons project ‘Stop leprabesmetting!’ willen we de overdracht van lepra doorbreken. Dit doen we in Brazilië, India en Indonesië, in gebieden waar de meeste leprapatiënten worden gediagnosticeerd.

Onderzoek van de huid van een wattenstaafje

LepVaX-vaccin beschermt patiënt en omgeving

American Leprosy Missions (ALM) heeft een lepra-specifiek vaccin ontwikkeld. Om niet alleen leprapatiënten zelf te behandelen en te genezen, maar daarnaast de verspreiding van de bacterie tegen te gaan door ook de omgeving van een patiënt te behandelen. De volgende stap is het uitvoeren van veldonderzoek in Brazilië.

Help mee. Doe wat u kunt.

Meehelpen in de strijd tegen lepra is voor iedereen mogelijk. Elke donatie maakt een groot verschil voor de toekomst van leprapatiënten.

• € 15

Met dit bedrag zorgt u ervoor dat we één leprapatiënt kunnen opsporen en testen

• € 35

U helpt één leprapatiënt te genezen en stopt de besmetting