India

Kaart India2 De Leprastichting is sinds 1993 actief in India. Aanvankelijk alleen in de deelstaat Bihar, maar in de daaropvolgende jaren is de steun uitgebreid naar Uttar Pradesh, Delhi, Uttarakhand, Jharkhand en West Bengalen. Deze zes deelstaten bevinden zich in de dichtbevolkte stroomvlakte van de Ganges, waar veel nieuwe leprapatiënten worden gevonden.

Leprabestrijdingsprogramma

We geven technische steun aan het nationale leprabestrijdingsprogramma. Naast de overdracht van medische kennis helpen we bij het verbeteren van de organisatie van de gezondheidszorg. We zijn actief in 143 leprakolonies en geven steun aan 546 zelfzorggroepen. De resultaten van deze groepen zijn goed: rond de 50% van de wonden heelt binnen 5 maanden waardoor (verdere) handicaps worden voorkomen. In 2012 zijn 20 korte videoclips over opsporing en behandeling van lepra gemaakt. Deze zogenaamde Lepclips zijn erg belangrijk bij de training van medisch personeel en vooral ook de gezondheidsmedewerkers (ASHA’s) op dorpsniveau.

Alle kinderen naar school

Vanwege het stigma rondom lepra hebben ook kinderen van ex-leprapatiënten regelmatig te maken met sociale uitsluiting. Uit angst voor besmetting is het voor veel ouders haast onmogelijk om een baan te vinden en geld te verdienen. Hierdoor moeten veel kinderen eerder van school, of zijn ze zelfs nooit naar school geweest. De Leprastichting ondersteunt deze gezinnen en zorgt ervoor dat (klein)kinderen van (ex-) leprapatiënten naar school kunnen, zodat ze aan hun toekomst kunnen werken. In India zijn we onder meer actief in de Lokmata Leprosy Colony in Shadipur, New Delhi. Lees verder om kennis te maken met enkele van de kinderen die nu, dankzij donateurs zoals u, wel naar school kunnen. Zo maakt u het verschil voor kinderen uit lepradorpen >>

Resultaten 2015

Instructievideo voor gezondheidspersoneel in indiaInstructievideo’s ‘Lepclips’ voor gezondheidspersoneel in India >>