Indonesië

ex leprapatienten hebben plezier in Indonesie De Leprastichting is sinds 1967 werkzaam in Indonesië. Jaarlijks worden zo'n 20.000 nieuwe leprapatiënten ontdekt. Na India en Brazilië worden in Indonesië elk jaar de meeste nieuwe patiënten ontdekt. De Leprastichting is actief in 19 provincies en is hierdoor betrokken bij ongeveer 80% van het lepraprobleem. Hierbij concentreren we ons op de gebieden met het hoogste aantal leprapatiënten.

Op Oost-Java hebben we een succesvolle proef uitgevoerd met Chemoprofylaxe. Door het aanbieden van een capsule Rifampicine halveert de kans op lepra bij familieleden en andere sociale contacten van een leprapatiënt. Daarnaast werken we aan nieuwe methodes voor afgelegen gebieden als West-Papoea en de Molukken. Om zowel de effectiviteit als de efficiëntie te laten toenemen, bekijken we in hoeverre we kunnen samenwerken met het programma voor andere vergeten ziektes (Neglected Tropical Diseases).

Verbetering van kwaliteit van leven
Het is ons gelukt om revalidatie-activiteiten in het leprabestrijdingsprogramma te integreren. Dat zorgt voor een ononderbroken zorglijn, van ziektebestrijding tot revalidatie in de gemeenschap (CBR). Zo hebben we ook in 2007 zelfzorggroepen opgezet voor mensen met handicaps door allerlei oorzaken, niet alleen lepra. Dit helpt om het stigma rondom lepra terug te dringen en draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit van leven van mensen die lepra hebben gehad.

Vroege opsporing in Indonesië

In Indonesië worden jaarlijks ruim 16.000 nieuwe patiënten opgespoord en behandeld. Meer dan 90% daarvan in de provincies waar de Leprastichting actief is. Vaak lukt het om mensen in een vroeg stadium van de ziekte op te sporen, maar niet altijd. Diana en anderen raken daardoor onnodig ernstig gehandicapt. We willen met ons beperkte budget zoveel mogelijk mensen bereiken. Dus zetten we mobiele opsporingsteams in, die in de meest ontoegankelijke gebieden kunnen werken. We trainen door het hele land artsen en verpleegkundigen om lepra in een vroeg stadium te kunnen herkennen. En we betrekken de gemeenschap, de mensen die zelf lepra hebben (gehad) en hun familieleden bij voorlichting en opsporing. Lees verder >>

Resultaten 2016

Vrouwen in zelfzorggroep weken hun gevoelloze voeten in speciale waterbassins in IndonesieVrouwen in zelfzorggroep weken hun gevoelloze voeten in speciale waterbassins