Mekongregio

Na een structurele daling van onze inkomsten hebben we in november 2016 besloten om geleidelijk te stoppen met ons werk in Nigeria en de Mekong regio. Beide kantoren zitten nu in een overgangsfase van twee jaar, waarin sommige projecten zullen worden beëindigd en voor andere projecten zal alternatieve financiële steun gezocht worden. Beide lokale teams hebben plannen om te blijven functioneren als een lokale ngo, zonder financiering van de Leprastichting.

Vanuit het kantoor in Hanoi worden onze programma’s in de Mekong gecoördineerd: in Vietnam, Cambodja en Myanmar (Birma).

Vietnam

leprapatiente kijkt naar buiten vietnamLepra is in Vietnam onder controle. De Leprastichting richt zich nu op de laatste gebieden waar nog relatief veel lepra voorkomt en op revalidatie van mensen die gehandicapt zijn geraakt door lepra. Het programma in Vietnam wordt mede gefinancierd door de Peerke Donders Stichting, de Nationale Postcode Loterij, het Lepra Schoolfonds, het Liliane Fonds en de Sasakawa Memorial Health Foundation (Japan).

Handicaps tegen gaan

Vietnam heeft een hoog percentage ex-leprapatiënten met een handicap door lepra: meer dan 14.000 mensen wachten nog op hulp of revalidatie. Belangrijke doelen zijn dan ook het voorkomen van verdere verminking, medische en sociaaleconomische revalidatie en het verminderen van de isolatie van leprapatiënten en hun familie. Lees verder >>

Cambodja

Cambodja Een opvallend hoog percentage van de nieuwe leprapatiënten in Cambodja houdt zichtbare handicaps over aan de ziekte. Het aantal nieuwe patiënten is jarenlang gedaald, maar door speciale opsporingstechnieken in gebieden met veel lepra, werden in 2012 meer leprapatiënten gevonden (314 in 2011 en 475 in 2012), waaronder veel vrouwen en kinderen.

Samenwerking

Sinds 2002 steunt de Leprastichting het programma van het Internationale Comité van de Orde van Malta (CIOMAL), dat ruim dertig jaar lepra bestrijdt in Cambodja. Samen met de Cambodjaanse overheid Ciomal voeren we opsporingsprojecten uit. ex-leprapatiënten om hun gevoelloze handen en voeten goed te verzorgen, zodat verdere handicaps worden voorkomen. Ook werken we samen met de Peerke Donders Stichting (PDS) met het verzorgen van protheses en het financieren van onderwijs voor kinderen van mensen die getroffen zijn door lepra.

Aanpak: voorlichting en actieve opsporing

Alleen vroege opsporing kan handicaps voorkomen. Maar een huidvlek die gevoelloos is, is voor veel Cambodjanen geen reden om naar de dokter te gaan. Vaak vormen monniken en medicijnmannen als een tussenstation. Verder zetten we radiospots en andere media in om mensen overal in het land te wijzen op de eerste signalen en de gratis behandeling. Ook opsporing door onderzoek bij directe contacten van leprapatiënten heeft resultaat. Dit is een veel gebruikte en effectieve methode waarbij een groot aantal leprapatiënten wordt gevonden. Tijdens huisbezoeken worden posters en flyers verspreid. Ook zijn vrouwelijke textielarbeiders succesvol ingezet in de voorlichting. In zes fabrieken zijn 210 arbeidsters getraind die vervolgens 12.700 andere arbeiders voorlichting hebben gegeven over lepra. Steun ons werk in Cambodja >>

Myanmar

Lepra is endemisch in Myanmar (Birma): meer dan 1 op de 10.000 inwoners heeft lepra. Een groot deel van de patiënten raakt gehandicapt door de ziekte.

Myanmars Red Angels rural midwives are frontline of new leprosy patient detection

Gemotiveerde vroedvrouwen

Het leprabestrijdingprogramma in Myanmar maakt sinds 1978 deel uit van de basisgezondheidszorg. Het staat bij deskundigen bekend als één van de beste lepraprogramma’s ter wereld. Dit komt doordat het werk op dorpsniveau wordt uitgevoerd door gemotiveerde vroedvrouwen, ook wel red angels genoemd. Deze vrouwen leveren uitzonderlijk goed werk, ondanks hun zware takenpakket. Zij kennen het dorp en de inwoners goed en geven patiëntenzorg aan huis. De persoonlijke aanpak is een belangrijke reden voor het hoge percentage patiënten dat de medicijnenkuur afmaakt (ruim 98%). De Leprastichting werkt sinds 1995 in Myanmar. Het programma loopt via het kantoor van de ALM (American Leprosy Missions) in Rangoon.

Leprabestrijding Myanmar

Door het inschakelen van vroedvrouwen maken in Myanmar bijna alle leprapatiënten hun medicijnkuur af. Dit is uniek in de wereld. De vroedvrouwen komen overal, ook op moeilijk toegankelijke plaatsen waar geen gezondheidscentra zijn. Wanneer de diagnose via het gezondheidscentrum is bevestigd, brengt de vroedvrouw maandelijks de medicijnen langs. Sinds 2003 loopt het aantal nieuwe patiënten in Myanmar terug. Dit is een groot succes. Helaas neemt het percentage patiënten met een handicap nog niet af: vijftien tot twintig procent van de nieuw gevonden leprapatiënten heeft al een handicap als ze met de medicijnkuur beginnen. Er is dus nog veel te doen in Myanmar! Help mee lepra te bestrijden in Myanmar >>

Resultaten Mekongregio 2017 theatergroep cambodja Theatergezelschap geeft voorlichting over lepra
90 mensen in lokale gemeenschappen voorgelicht over handicaps