Nepal

Kaart nepal De Leprastichting is sinds 1977 actief in Nepal. Aanvankelijk alleen in het oosten, maar sinds de jaren ’90 ook in het westen. In beide gebieden komt relatief veel lepra voor.

Brede samenwerking
We ondersteunen zowel de nationale als lokale gezondheidsdiensten in Nepal. Ook werken we samen met regionale verwijsziekenhuizen, zodat ze de juiste hulp kunnen bieden aan leprapatiënten met complicaties.

Inclusie voor mensen met een handicap
In 2005 zijn we in Nepal begonnen met revalidatie in de gemeenschap (community based rehabilitation of CBR), niet alleen voor mensen met een handicap door lepra. Door de diensten voor iedereen met een handicap open te stellen, voorkomen we dat ex-leprapatiënten nog verder geïsoleerd raken en bevorderen we hun acceptatie als voorwaardig lid van de samenleving. Ook werken we sinds 2015 samen met het Liliane Fonds en de Karuna Foundation aan het project ‘Inspire2Care’, om handicaps te voorkomen en inclusie van mensen met handicaps te bevorderen.

Gezinnen noodhulp nepalDe Leprastichting zorgde voor de renovatie zodat deze gezinnen veilig en droog kunnen wonen tijdens het regenseizoen

Huidige situatie: Noodhulp in Nepal

In april 2015 begon de grond in Nepal plotseling te schudden. De aardbevingen eisten duizenden levens, meer dan twintigduizend mensen raakten gewond en miljoenen mensen verloren hun huis en bron van inkomsten. Mensen met een handicap hebben vaak moeilijk toegang tot de algemene hulp die na zo’n ramp wordt gegeven.

Hoewel de Leprastichting geen noodhulp verleent, besloten we dat nu wel te doen. Ons netwerk en onze ervaring zou voor veel mensen het verschil kunnen maken. Mathilde Vandenbooren, programmamedewerker voor de Leprastichting, heeft een paar maanden in Nepal meegewerkt en deelt haar ervaringen. Lees verder >>

Resultaten 2016
934 nieuwe patiënten opgespoord en behandeld 1.669 mensen kregen een training in het herkennen en behandelen van lepra
14.127 mensen in lokale gemeenschappen voorgelicht over lepra 360 mensen in lokale gemeenschappen voorgelicht over handicaps
173 zelfzorggroepen opgezet/ondersteund 64 (ex-)leprapatiënten getraind in zelfzorg
61 gehandicaptenorganisaties ondersteund 27 patiënten ondergingen een hersteloperatie
402 patiënten voorzien van hulpmiddelen (rolstoelen, protheses, krukken, zonnebrillen) 35 mensen ontvingen een microkrediet
13 mensen volgden een beroepstraining 14.036 directe contacten van nieuwe leprapatiënten ontvingen rifampicine (SDR)
360 mensen met een handicap voorgelicht over hun rechten 53 mensen volgden een leiderschapstraining
101 leraren getraind in scholing voor kinderen met een handicap

Steun ons werk in Nepal >>

Verhalen en projecten uitgelicht

VerhaalGobal

Als geen ander weet Gobal (32) hoe het is om lepra te hebben.

Vanuit zijn eigen ervaring helpt hij nu anderen. ‘Ik heb heel wat mensen meegenomen naar de gezondheidspost, omdat ik de symptomen van lepra natuurlijk herken!’ Met hulp van de Leprastichting startte Gobal een zelfzorggroep in Jhapa, Nepal. Lees verder >>
VerhaalLila

Lila (22): 'Ik voel me een ander mens!

‘Mijn hand is aangetast, maar verder gaat het goed met me. Toch bleef ik het liefst binnen. Soms keek ik in spiegel en vroeg ik me af wie er later voor mij zou willen zorgen.’ Dankzij de bijdragen van donateurs zoals u leerde Lila werken met de naaimachine.’ Lees verder >>

Lees meer over onze projecten in Nepal >>