Nepal

Kaart nepal De Leprastichting is sinds 1977 actief in Nepal. Aanvankelijk alleen in het oosten, maar sinds de jaren ’90 ook in het westen. In beide gebieden komt relatief veel lepra voor.

Brede samenwerking
We ondersteunen zowel de nationale als lokale gezondheidsdiensten in Nepal. Ook werken we samen met regionale verwijsziekenhuizen, zodat ze de juiste hulp kunnen bieden aan leprapatiënten met complicaties.

Inclusie voor mensen met een handicap
In 2005 zijn we in Nepal begonnen met revalidatie in de gemeenschap (community based rehabilitation of CBR), niet alleen voor mensen met een handicap door lepra. Door de diensten voor iedereen met een handicap open te stellen, voorkomen we dat ex-leprapatiënten nog verder geïsoleerd raken en bevorderen we hun acceptatie als voorwaardig lid van de samenleving. Ook werken we sinds 2015 samen met het Liliane Fonds en de Karuna Foundation aan het project ‘Inspire2Care’, om handicaps te voorkomen en inclusie van mensen met handicaps te bevorderen.
Gezinnen noodhulp nepalDe Leprastichting zorgde voor de renovatie zodat deze gezinnen veilig en droog kunnen wonen tijdens het regenseizoen

Een jaar na de verwoestende aardbeving

Er is in het afgelopen jaar na de verwoestende aardbevingen in Nepal hard gewerkt aan wederopbouw. Direct na de ramp boden de leden van de Alliance for Disability-Inclusive Development (ADID) - de Karuna Foundation, de Leprastichting en het Liliane Fonds – onmiddellijk hulp. Aan iedereen voor wie dit nodig was, maar met speciale aandacht voor mensen met een handicap.

Na de eerste noodhulp zijn de activiteiten gericht op herstel van de gezondheidszorg, het onderwijs, huisvesting en het herstel van inkomen. Lees verder >>

Resultaten 2017
910 nieuwe patiënten opgespoord en behandeld 12 patiënten ondergingen een hersteloperatie
435 mensen kregen een training in het herkennen en behandelen van lepra 105 patiënten voorzien van hulpmiddelen (rolstoelen, protheses, krukken, zonnebrillen)
371 mensen in lokale gemeenschappen voorgelicht over handicaps 404 mensen ontvingen een microkrediet
173 zelfzorggroepen opgezet/ondersteund 12.328 directe contacten van nieuwe leprapatiënten ontvingen rifampicine (SDR)
1.244 (ex-)leprapatiënten getraind in zelfzorg 329 mensen met een handicap voorgelicht over hun rechten
70 gehandicaptenorganisaties ondersteund 25 mensen volgden een leiderschapstraining

Steun ons werk in Nepal >>

Verhalen en projecten uitgelicht

LPEP banner

Project: Vroege behandeling van directe contacten

Binnen ons LPEP-project in Nepal onderzoeken we rond iedere nieuwe leprapatiënt alle directe contacten en behandelen hen (preventief). Deze aanpak is nodig om verdere verspreiding van lepra te voorkomen. Lees verder >>
Rameswor: ‘Ik bid iedere dag dag niemand lepra van mij krijgt’

‘Ik bid iedere dag dag niemand lepra van mij krijgt’

Na een maandenlange zoektocht hoort Rameswor (65) uit Nepal dat hij lepra heeft. Hij is ontzettend bang dat zijn familieleden hetzelfde lot wacht. Gelukkig hoeft hij niet lang in onzekerheid te zitten. Lees verder >>
Nepal studentblogs banner

Onderzoeksstudenten in Nepal

Veertien studenten liepen via de Leprastichting een onderzoeksstage in een land waar lepra heerst. Ze deden veldonderzoek in onder andere Nepal, Indonesië, Mozambique en Colombia. Lees hun blogs >>
Nepal opening healthpost banner

Nieuwe gezondheidspost in Mirkot (Nepal) na aardbeving

Op 9 juni 2017 vond de feestelijke opening plaats van een nieuwe gezondheidspost in Mirkot in het Nepalese district Gorkha. Lees verder >>
Nepal noodhulp jaar later banner

Nepal: een jaar na de verwoestende aardbeving

Nepal landbouw banner

Toegang tot water voor landbouw in Nepal

Samen met een aantal samenwerkingspartners in Nepal maakt de Leprastichting zich sterk om vooral boeren met een handicap (door lepra) een betere toegang tot water voor de landbouw te geven, en om tegelijkertijd het landbouwwerk voor hen minder zwaar te maken. Lees verder >>
VerhaalGobal

Als geen ander weet Gobal hoe het is om lepra te hebben.

Vanuit zijn eigen ervaring helpt hij nu anderen. ‘Ik heb heel wat mensen meegenomen naar de gezondheidspost, omdat ik de symptomen van lepra natuurlijk herken!’ Met hulp van de Leprastichting startte Gobal een zelfzorggroep in Jhapa, Nepal. Lees verder >>
VerhaalLila

Lila (22): 'Ik voel me een ander mens!

‘Mijn hand is aangetast, maar verder gaat het goed met me. Toch bleef ik het liefst binnen. Soms keek ik in spiegel en vroeg ik me af wie er later voor mij zou willen zorgen.’ Dankzij de bijdragen van donateurs zoals u leerde Lila werken met de naaimachine.’ Lees verder >>

Lees meer over onze projecten in Nepal >>