Wat is lepra?

'Ik had nooit gedacht dat het mij zou overkomen. Voor mij was lepra iets afschuwelijks, iets dat mijn familie zou verwoesten, mijn vriendschappen, mijn leven.'

Endro Sumastro (43), Oost-Java, Indonesië

Lepra is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door de leprabacterie en wordt overgebracht door hoesten of niezen. De leprabacterie tast de zenuwen aan, met als gevolg dat er verlammingen kunnen ontstaan en handen en voeten gevoelloos raken. Hierdoor kan iemand niet meer voelen of hij of zij zich verbrand of wondjes oploopt. Grote wonden, infecties, blindheid en ernstige verminkingen zoals klauwhanden of stompvoeten zijn het gevolg.

Leprapatient met haar kleindochter India

Taboe rond lepra

Door hun handicaps komen leprapatiënten vaak zonder werk te zitten. Ook worden zij, uit angst voor besmetting, door hun omgeving vaak vermeden of zelfs verstoten. Het taboe, of stigma, rond lepra is nog steeds erg groot.

Jarenlange verspreiding van lepra

De leprabacterie heeft een lange incubatietijd. Dat wil zeggen dat de leprabacterie zich maar één keer in de twee weken deelt, in tegenstelling tot andere bacteriën die zich bijvoorbeeld elke minuut vermenigvuldigen. Hierdoor kan het jaren duren voordat er symptomen ontstaan en een patiënt in de gaten krijgt dat er iets mis kan zijn.

Een snelle uitbraak van lepra zal daardoor niet voorkomen, maar iemand die besmet is kan wel jaren ongemerkt de bacterie blijven verspreiden. Hierdoor is het moeilijk om de ziekte volledig onder controle te krijgen.

Behandeling

Lepra kan genezen worden door een medicijnkuur. Het is belangrijk dat de patiënt daar zo vroeg mogelijk mee begint, om ernstige handicaps te voorkomen. Daarom trainen we gezondheidsmedewerkers: hoe eerder zij lepra herkennen, hoe sneller zij er wat aan kunnen doen.

Zwakke weerstand

Lepra in Nederland komt gelukkig nauwelijks meer voor. Dit komt vanwege onze hoge levensstandaard, waardoor de meeste mensen een goede weerstand hebben en de leprabacterie geen kans heeft. In veel landen in Zuid-Amerika, Afrika en Azië is lepra echter nog steeds een probleem. In 2015 zijn er wereldwijd ruim 215.000 nieuwe patienten gevonden. De ziekte treft met name de allerarmsten, die door hun slechte levensomstandigheden vaak ook een zeer verminderde weerstand hebben – met alle gevolgen van dien.

Eén van hen is Endro uit Indonesië. Lees hier zijn verhaal.

Veel gestelde vragen over lepra >>

Ervaar hoe het is om lepra te hebben en doe de quiz!

Lepra Quiz durf jij

Blijf op de hoogte van ons werk.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op social media.

emailnieuwsbrief Facebook logo Twitter logo Youtube logo

Gééf om lepra >>